داروی دیابت نوع 2 اعتیاد به کوکائین را کاهش می دهد

 12 فوریه 2016-  براساس یک تحقیق جدید داروی Byetta یا exanatideکه برای درمان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بکارمی رود، می تواند به کاهش  وابستگی به کوکائین کمک  کند.

 یک داروی تزریقی از دسته ی داروهای آگونیست GLP-1است که معمولاً برای درمان مبتلایان به دیابت نوع 2 که نمی توانند از طریق مصرف متفورمین یا ترکیب متفورمین با سایر داروها  قند خون خود را کنترل کنند، تجویز می شود.

 یکی از اعمال آگونیستهای GLP-1کاهش سرعت تخلیه ی معده پس از صرف غذا است که موجب افزایش سیری فرد می شود. محققان دانشگاه پنسیلوانیا به بررسی تأثیر این دارو بر اعتیاد به کوکائین پرداختند.

تحقیقات قبلی نشان داد که فعال سازی گیرنده های GLP-1در بخش خاصی از مغز بنام منطقه ی تگمنتوم شکمی(VTA) سبب کاهش مصرف همبرگر و سیب زمینی سرخ شده می شود اما تأثیری بر مصرف سالاد ندارد. ناحیه ی VTAدرمغز به رفتارهای پاداش می پردازد.

محققان این فرضیه را مطرح کردند که اگر GLP-1مصرف مواد غذایی خوش طعم را تنظیم می کند بطور بالقوه می تواند مصرف کاکوئین را نیز تنظیم نماید.

در مطالعه ای که به مدت 2.5 سال بطول انجامید، محققان از فشردن یک اهرم برای تزریق داخل وریدی کوکائین به موشهای صحرایی استفاده کردند. هنگامیکه این رژیم دارویی برای موشها تثبیت گردید، آنها  گیرنده های GLP-1را فعال کردند، این کار در مغز موش و انسان بصورت مشابهی اتفاق می افتد نتیجه ی این کار، کاهش در خواست کوکائین  بود.

دکتر Schmidtمی گوید: برای اولین بار نشان داده شد که GLP-1بر مصرف مواد مخدر در مغز تأثیر می گذارد، ما توانستیم نشان دهیم که وابستگی به کوکائین بطور قابل توجهی با فعال شدن گیرنده های GLP-1در مغز کاهش  می یابد.

 هدف بعدی محققان انجام آزمایشات انسانی است، از آنجائیکه استفاده از دارویByetta  برای انسان   ایمن است، محققان امیدوارند این تحقیق هر چه سریعتر آغاز شود. دکتر Schmidtمی گوید: اولویت واقعی ما درک چگونگی ایجاد تغییرات با اعتیاد مزمن به مواد مخدر در مغز است که سبب ایجاد رفتارهای اعتیاد گونه می شود.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/feb/type-2-diabetes-drug-could-reduce-cocaine-dependence,-says-study-90736568.html